Super Smash Bros. for Nintendo 3DS är fortfarande under utveckling, så det du ser här idag kan komma att förändras till den färdiga versionen. Ha det i åtanke när du tittar på bilderna och filmerna. Bekräftade karaktärer Alla karaktärer är inte bekräftade än, så om du inte ser din favorit i listan här under behöver det inte betyda att han, hon eller den inte finns med! Pit | Bowser | Pikachu | Fox | Kirby | Samus | Link | Donkey Kong | Mario | Wii Fit Trainer (nykomling) | Mega Man (nykomling) | Villager (nykomling) | Pikmin & Olimar | Luigi | Peach | Toon Link | Sonic | Marth | Rosalina & Luma | Zelda | King Dedede | Lucario | Little Mac (nykomling) | Diddy Kong | Zero Suit Samus | Yoshi | Sheik | Charizard | Greninja (nykomling) | Mii Fighter (nykomling) | Ike | Palutena (nykomling) | Pac-Man (nykomling) | Captain Falcon | Lucina (nykomling) | Robin (nykomling) | Meta Knight | Besök Miiverse varje vardag för en ny bild! I Miiverse håller spelets regissör Masahiro Sakurai till och uppdaterar med en ny bild (och ibland ny information) varje vardag. Miiverse Kom ihåg att du måste logga in med ditt Nintendo Network ID (NNID) för att själv kunna posta kommentarer och bilder. I dagsläget kan du endast skapa ett NNID om du har en Wii U- eller en Nintendo 3DS-konsol. Inte som andra fightingspel Super Smash Bros.-spelen går inte ut på att tömma motståndarens livsmätare och vinna på KO, utan på att höja procentmätaren (för fienden då såklart). Denna procentmätare startar på noll, men för varje slag, spark, rumpattack (ha-tchaaa!), elchock (pika pika!) eller annan form av skada räknas procenten uppåt. Ju högre procentmätaren är, desto längre flyger man iväg av en smocka och desto lättare kommer man således åka ut ur arenan. När procentmätaren visar 0 % är det i princip omöjligt att åka ut (så länge man står på fast mark det vill säga), men när den visar 100 % eller mer är risken betydligt högre. Den spelare som flyger ut ur arenan får en minuspoäng samtidigt som den som slog ut den olycklige får en pluspoäng. Det här är grunderna i Super Smash Bros., men det finns givetvis ett regelverk man kan pilla i. Kom dessutom ihåg att alla detaljer för detta nya spel inte offentliggjorts än. Nyheter och förändringar (hittills) Nintendo 3DS-versionen kommer att köras i 60 bilder per sekund, i stereoskopisk 3D. “Smash Run”: En exklusiv detalj med Nintendo 3DS-versionen är att den har ett spelläge kallat “Smash Run”, där fyra spelare har fem minuter på sig att undersöka och ta sig igenom en speciell “Smash Run”-bana. Det gäller för spelarna att hitta bra power-ups och utrustning samtidigt som de slåss mot olika klassiska fiender. För att spela detta flerspelarläge måste spelarna ha varsin Nintendo 3DS och spel. Online: Både Wii U- och Nintendo 3DS-versionen kommer att erbjuda spellägen online. De som kör Wii U-versionen kommer kunna spela online mot andra som har Wii U-versionen. De som har 3DS-versionen kommer kunna spela mot andra som har Nintendo 3DS-versionen. När du spelar mot andra, slumpmässigt utvalda spelare, så kommer det finnas två lägen tillgängliga, “For Fun” och “For Glory”. I “For Glory” finns det inga plattformar att hoppa på eller föremål. Här är det bara ren “fight” som gäller. I “For Fun” väljs banorna ut slumpmässigt och alla föremål och power-ups är tillgängliga. När du spelar med vänner kan ni välja regler, banor och föremål precis som ni vill. Olika banor på Wii U- och Nintendo 3DS-versionen: Medan de spelbara karaktärerna kommer vara samma i båda versionerna av spelet kommer banorna skilja sig åt en del. Banorna i Wii U-versionen är i första hand baserade på spel som tidigare släppts till stationära spelkonsoler, medan Nintendo 3DS-versionens banor är inspirerad av spel som tidigare släppts till bärbara spelkonsoler. Bossar, som till exempel Yellow Devil från Wily Castle kommer att dyka upp på olika banor. När en boss dyker upp kommer du behöva kämpa både mot bossen och de andra spelarna. Bossen kan användas strategiskt för att skada de andra spelarna, se till att utnyttja situationen på bästa sätt! Nästan alla banor i spelet kommer ha en “Final Destination form”. Föremål, Assist Trophies och Poké Balls kommer tillbaka i Super Smash Bros. till Wii U och Nintendo 3DS. En nyhet är Master Balls, som är speciella Poké Balls som innehåller Legendariska Pokémon som Arceus och Xerneas. Det kommer finnas saker som länkar Super Smash Bros. till Wii U och Nintendo 3DS till varandra, men detaljer om det kommer avslöjas längre fram. En nyhet är att du kommer kunna ändra på karaktärernas attacker när du spelar lokalt eller mot vänner online: Mer information om detta kommer avslöjas längre fram.Hastigheten i Super Smash Bros. for Nintendo 3DS ligger någonstans emellan Super Smash Bros. Melee och Super Smash Bros. Brawl. Inte riktigt lika snabbt som Nintendo GameCube-spelet, men snabbare än Wii-spelet alltså. Tripping-funktionen från Super Smash Bros. Brawl har plockats bort (den då man föll omkull slumpmässigt) Det går nu att undvika flera gånger i luften Shield Breaker är mycket kraftfullare än tidigare Assist Trophies är tillbaka Svarta konturer omger kämparna för att de ska bli lättare att se på den lilla skärmen. Du kan själv bestämma hur tjocka dessa konturer ska vara eller ta bort dem helt. Wii U- och Nintendo 3DS-versionerna går inte att spela med varandra då respektive version har flera unika banor Attackteknikerna, karaktärerna och föremålen kommer nästan att vara identiska i Wii U- och Nintendo 3DS-versionerna Det kommer gå att länka Wii U- och Nintendo 3DS-versionerna på något eller några sätt